Stichting SMI helpt niet sprekende leerling met cognitieve beperking

Stichting SMI sponsort iPad voor Nadim!

In mei 2017 heb ik een verzoek bij Kiwanis ingediend voor sponsoring van een iPad (met de app Widgit Go en met stevige hoes) voor Nadim, een leerling van onze school. Deze iPad dient voor het optimaliseren van de logopediesessies binnen onze school. We vonden het fantastisch dat de sponsoring werd toegekend: Nadim heeft nu de beschikking over een iPad! Ik zal even uitleggen wat deze iPad voor Nadim betekent:

Nadim is een niet-sprekend jongetje van 9 jaar (afkomstig uit Syrië) met een cognitieve beperking. Hij heeft veel te vertellen, maar kan dit niet uiten via de gesproken taal. Een iPad vindt hij wel helemaal geweldig! Met behulp van de app Widgit Go, kan Nadim de iPad gebruiken als spraakcomputer: hij kiest een blad (bv. blad van personen, eten, drinken, activiteiten, spelen met de trein, spelletje met Dick Bruna kaartjes enz.) klikt het betreffende plaatje aan, en het woordje wordt uitgesproken. Ik heb voor Nadim al veel bladen gemaakt en hij gebruikt de iPad met veel plezier. Hij kan de iPad overal mee naar toe nemen: naar de therapie, naar de klas, naar huis enz. Nadim kan thuis vertellen welke kindjes bij hem in de klas zitten. Hij kan nu vertellen welke activiteit hij wil gaan doen, hij kan vertellen wat hij wil drinken etc. Ook worden er elke dag enkele foto’s van N. gemaakt met de iPad. Thuis kan Nadim deze foto’s laten zien en zo vertellen aan zijn ouders wat hij op school heeft gedaan: dat hij op de schommel heeft gezeten, dat er een klasgenootje jarig was, etc.

Op onderstaande foto heeft Nadim logopedieles en vertelt hij met zijn iPad wat er op het plaatje staat. Op deze manier leert Nadim plaatjes matchen en wordt zijn woordenschat uitgebreid.

Ik ben heel blij met de iPad van Nadim en wil Kiwanis hartelijk bedanken voor de sponsoring!

D:\Paul\Desktop\Lien foto's\IMG_5658.JPG

Angela Wijnands